Tuesday 30 December 2014

Pengalaman : Tempoh Berpantang


Hello.. :)

Nak share pengalaman aku ketika dalam tempoh berpantang..mencabar ok..mak aku selalu cakap masa dalam pantang ni lah kita kena jaga body kita betul-betul..nak shape kan balik body kita..edit mana yang patut...hewhew..kalu tak jaga habislah kita orang perempuan..body adalah harta kita yang penting..kena jaga sampai tua..kalu body kita jadi macam ni..nanti laki kita pandang perempuan lain..kita gak yang naya..walaupun kita jadi macam kat bawah ni sebab mereka jugak..kan..kan..

Macam ditujukan untuk diri sendiri je...aigoo..^^ T_T

Teringat lagi aku ketika dalam tempoh berpantang..tempoh yang paling mencabar di antara tempoh mengandung dan bersalin..berpantang memerlukan mental yang kuat..sejujurnya..aku ada menangis sekali depan mak aku..tapi kena marah dengan mak sebab dia cakap aku lemah..stresss woo time ni..huhuuu~

Dalam waktu berpantang ni..kita memerlukan sokongan dan pertolongan dari suami dan keluarga kita terutamanya makkk kita..ye lah..kita tengah sakit, badan tak kuat..nak jaga baby lagi..nak jaga diri sendiri (bertungku & berbekung)..kalu tak jaga..nanti badan jadi mengelebeh..kena berurut lagi..betulkan apa yang patut..kalau tak urut nanti urat jadi kembang..badan akan jadi lagi sakit..dengan berurut boleh la melancarkan peredaran darah dan susu badan kita sikit..berurut kena 3 hari berturut-turut..



Tukang urut aku ambik ni kuat gak bercerita..katanya pernah urut menantu Yusof Haslam la..Abby Abadi la..hebat la kot..dia urut dan bertungku je..kawan-kawan aku cakap mahal dia ni ambik..
#Ibu Lin (0163928680) - RM300.00 for 3 days

Nurse yang melawat aku tu ada bagi nombor tukang urut kat area Selayang ni..tapi laki aku call..dah penuh la pulak..
1) Mariah - 0136452781
2) Zai - 0123418862

Aku berurut selepas seminggu..lewat sikit..sebelum bersalin lagi mak mertua dah carikan tukang urut tapi tukang urut tu kata tak berani nak urut awal-awal..katanya after 2 minggu baru boleh urut..padahal dia dah fully booked rasanya..mak aku suruh suami aku cari tukang urut lain..lepas urut baru rasa ringan sikit badan aku ni..

Dia cakap susu aku banyak..lepas dia urut memancut-mancut susu badan..haaa..bangga jap time ni..hohoho..bersemangat aku bercerita kat suami and mak-mak aku..seee..adakan susunya..sebab before ni diaorang selalu cakap aku tak de susu..susu sikit..haaa..sekarang dah terbukti kan..

Mandi dengan daun serai wangi, daun pandan dan daun mengkudu yang di rebus..pastu campur dengan air..kasi suam...waaaa..nikmatnya..segar badan..

Aku beli set bersalin Leesa Formula..sebab dalam tu semua ada..senang..hajat dihati nak beli set nona roguy tapi ramai recommend beli minyak dengan pil dia je..so kalau beli pecah - pecah macam ni..jadi mahal lah sikit..zaman moden ni, ada orang prefer makan Shaklee..mudah..tapi aku ni kolot sikit..orang kampung..percaya kepada ubatan traditional..jamu..hehehe..
#Leesa Formula - RM300.00



Bertungku kena setiap hari...kadang-kadang sampai tertidur..pastu nanti ada kesan kulit terbakar..hewhew..tungku macam-macam jenis guna..semua aku guna..duduk dengan mak guna batu sungai balut dengan daun mengkudu..dengan mak mertua guna besi..dalam set Leesa Formula dah ada 2 tungku herba..yang bantal panas tu guna jugak waktu nak tidur..hebat kan aku bertungku..



Haaa..sebelum makan tu...make sure dah siap berbekung..nanti tak de lah kita makan banyak..dah r rongga dalam perut besar..nanti semuanya kita sumbat je makan..cara mak aku..hanya makan nasi yang dia dah hidangkan je..tak boleh menambah..hehehee, kejam..hanya makan ikan dengan sayur sawi sahaja ok..mak mertua aku masak ikan sedap..nanti aku tanya dia buat macamana and share kat sini..hewhew 



Jangan banyak berjalan..aku pernah cari bala ketika pantang..ada ke patut aku pergi teman laki aku pergi shopping baju raya kat Jalan Tar tu..tak ke bengong..bayangkan malam 2 hari sebelum raya..betapa ramainya orang..nak jalan pun susah..aku ingat badan aku dah kuat..lastnya sakit pinggang..menyesal sangat aku ikut..nasib baik la aku tak mari 'bentang'..aigoooo

Jangan la korang berjalan kalu tak habis lagi pantang..sabar..duduk je kat rumah..ikut nasihat mak-mak kita..kalau keluar tu tak jadi pape buruk kat kita ok..ni yang takut ni..kalau jadi pape..susah..naya nanti..kita jugak yang menanggungnya..

Di akhir minggu berpantang..dalam 35 hari ke atas..rajin-rajin lah bertangas..buat sendiri je kat rumah..
Oppss..jangan sesekali angkat benda dengan mengepit ibu jari kaki anda..pantang orang dulu-dulu..aku ada buat gitu gak sebelum aku tahu pasal pantang ni..kononnya malas nak tunduk ambik....soo..sampai sekarang ibu jari kaki aku tak fleksible macam dulu lagi..hehe

Ok..selamat berpantang kepada sesiapa yang bakal or tengah berpantang tu..kita boleh..orang perempuan kuat..yang penting kena rajin dan berdisiplin...go..go..!!



No comments:

Post a Comment