Saturday 3 January 2015

Krabi : Day 2 - Four Island Tour & The Hill Top Restaurant

Hi..

Hari ke 2 in Krabi...

Sarapan dulu..provided by Tipa Resort..then tunggu driver dari travel agent datang jemput kami pukul 9am and bring us to jetty...wohoo..naik van ke island hopping..!! 


Make sure pakai pakaian yang sesuai..kan nak main air..tak perlu nak bergaya sangatlah time ni..yang penting pakai selipar..tuala..bawak sunglasses..topi..kain yang boleh hampar kat pantai..untuk nak baring-baring nanti..stok makanan ringan (main air cepat lapar)..air mineral..jangan lupa kamera..

Haaa..kalau tak nak kulit anda terbakar..pakailah sunblock losyen..!!

Budak moto tu..bagi Nini & aku tumpang..yay!!
Kat jetty..!!
Excited terlebih..kami..^_^

1st Island - Tup Island 

Pulau ni..kita boleh menyeberangi ke pulau satu lagi dengan jalan kaki sahaja..sebab ada laluan pasir..hanya aku dengan Diana je yang gigih nak seberang ke pulau satu lagi..yang lain busy bergambar ala model gitu..

Us..!! at Tup Island..^^

Penat kaki aku berjalan kat pasir nak seberang ke pulau satu lagi..berjalan dalam air kan..give up separuh jalan..kami berpatah balik..kaki dah start mengigil..kan tak pasal-pasal rebah pastu kena wat lari arus plak..lagi pun ada ombak kecil yang boleh tahan kuat jugak di kiri dan kanan..sebab tu boleh terbentuknya sandbank tu..

Laluan pasir ke pulau lagi satu..

Diana & me..^_^

Kami snokeling kat gigi pantai je..tak sesuai snokeling kat sini..nak pergi ke tengah laut sikit..takut pulak..so sekadar mandi kat gigi air ni ok la...

sekadar mandi manda je sebab air dia cetek sikit..hewhew ^_^

Ahnu's mom..macam bagi anak ikan makan..hehehe~


2nd Island - Chicken Island 

Chicken Island..\(^0^)/

Pulau ni bentuknya macam ayam..sesuai lah dengan namanya..kat pulau ni kami snokeling..ini adalah kali pertama aku bersnokeling..agak takut..tapi aku fikir rugi kalau aku tak mencuba..tak nak duduk atas boat ni je..aku pakai gogel..then dengan yakinnya aku terjun..bajet terer..padahal banyak giler aku telan air laut..


Aku kat tangga boat dah..ready untuk terjun..yuhuu..!!

Aku sibuk duk pegang-pegang si Diana..dia terer..memang mainan dia snokeling ni..dia siap marah aku sebab asyik pegang dia..yela..pergerakan dia terhalang..pastu dia ajar aku..ok dah pandai sikit..tq mek Diana..!! 


Haaa..!! Dah terer dah aku terapung kan diri..^^

Semasa kami sibuk duk teropong terumbu karang kat dasar laut ni..nampak la kaki manusia ni duk 'hunjar-hunjar' ke batu karang..orang terapung..dia ni kaki kat bawah..aktif plak tu kaki budak ni dalam air..menganggu konsentrasi kami je.. 
*hunjar-hunjar = menolak-nolak 

Memang cantik giler pemandangan batu karang & ikan yang pelbagai jenis..aku sudah jatuh cinta dengan snokeling..!! 

Tetiba dengar bunyi kecoh-kecoh kat dalam boat..rupanya si Menaga, budak yang kakinya aktif dalam air tu terkena duri landak..bahaya..!! Aku nampak boatman guna selipar jepun pukul kaki Menaga..katanya kalau pukul dengan selipar..duri landak tu akan keluar.. 

Inilah duri landak yang kena kat kaki Menaga..tajam tuuu..!!

Kesian kat Menaga..boatman suruh dia kencing je dekat tempat kena duri landak tu..tapi tak kan nak kencing kat situ pulak kan... 

3rd Island - Poda Island 

We have our picnic lunch here..penat+lapar..mereka bagi nasi bungkus..




Beware kat sini..banyak monyet yang super aktif..aku nya lunch kena rampas dengan monyet.. geram+frust..aku letak nasi bungkus aku kat tepi aku sekejap..aku pusing nak ambik air..sekali aku pusing nak ambik nasi..xde dah..monyet tu dah bukak & siap makan lagi dengan tak de perasaan bersalah langsung..sedihnya..tergamak dia treat pelancong macam ni..sampai hati dia~ 

Dah la rampas nasi aku..berani lagi dia rampas beg aku pulak sebab dia nampak botol air yakult kat tepi beg..Diana cuba rampas..tapi monyet tu cakar tangan Diana..tourist lain tolong kami..dia guna kayu halau monyet tu..garang monyet sekor ni..aiyooo..nak makan pun tak aman..aku share makan dengan Diana..

Stress aku dengan monyet sekor nihh..dang lagi dia nak buli aku..arghhh..!!

Macam biasa..hanya Diana dengan aku je yang mandi laut..hehehe..kat sini pun tak berapa best jugak nak mandi manda sebab panas sangat..mata pun susah nak bukak..dah penat kami sunbathing sambil makan ice cream..hmmm..nyamannya dengan angin sepoi-sepoi bahasa..
#Ice cream - 80 bath sebatang

Sunbathing & relaxing..
Yumm..yummm..ice cream..!!

4th Island - Phra Nang Cave Island

Pulau yang last ni..memang lawa giler..sebelum sampai ke destinasi dia..kena berjalan dalam 5 minit melalui gua..bila sampai ke tempatnya..wow..amazing!!

Phra Nang Cave girl, Vanita..^^
Melalui susur kawasan ni sebelum sampai ke Phranang Cave yang special place tuu..
Phra Nang Cave..^_^

Dengan pasirnya yang lembut..viewnya yang cantik..aku tak mandi kat sini..just duduk menikmati pemandangan..tenangnya..^^




Si Diana pergi join rock climbing..dia memang meminati aktiviti lasak macam tu..cool kan~ 

Rock climbing..

Ok..bergerak balik..dah penat round pulau satu hari suntuk..kami dijemput dengan van dekat jetty untuk pulang ke hotel.. 

Sebelum balik ke jetty..^^

Balik hotel kami terjun swimming pool...siap belajar swimming lagi..Si Nini pulak gigih keluarkan lebihan duri landak kat tapak kaki Menaga..Ohhh Nini...you are soo sweet..!!

Swimming class by Kak Sai..^^
Renang berirama..gedikkss..!!


The Hill Top Restaurant

Malam ni kami ada special dinner di Hill Top Restaurant..recommended by Uncle Sor..tepat pukul 6pm..ada van datang jemput kami..

Restaurant nya memang betul atas bukit yang tinggi..ngilu aku bila van tu panjat bukit..takut mengelonsor ke belakang..hewhew

The Hilltop Restaurant

Patutlah Uncle Sor recommend this restaurant..dengan sunset view nya yang awesome..suasana restaurant yang santai diiringi nyanyian lagu romantic..



Sunset View
The guitar man..cool~~

Before this restaurant closed..kami join nyanyi sama-sama dengan penyanyi dia kat atas stage...we really have fun here..the best dinner I ever had in my life..!!




Walaupun makanan dia pun agak mahal tapi worth it sebab restaurant ni best giler..hehehe
#Crab & Prawn Grilled - 275 bath
#Young coconut - 70 bath


Really recommended. If anyone come visit Krabi, please drop by this restaurant. I will come again one fine day with my beloved family!


After dinner..kami pergi Ao Nang street untuk shopping sikit and looking for a great package for tomorrow's activities..kami nak berpecah sebab ada yang plan nak pergi ke tempat lain..

Menaga, Rajes, Vanita, Diana & Aku - Koh Phi Phi Island
Ahnu & her mom - James Bond Island
Nini & Kak Sai - Phuket..shopping..

Untuk ke Phi Phi Island..speed boat already fully booked..we request untuk naik longtail boat but they refused coz its really..really dangerous to go there with longtail boat..

Kami nak jugak pergi ke Phi Phi Island sebab orang cakap syurga dunia..so memang nekad nak pergi..kami berusaha jugak cari travel agent yang available..

Kami round semua kedai yang offer package ke Phi Phi Island..memang penuh..ada satu je kedai offer private speed boat tapi kena bayar 11,000 bath untuk sewa..aigooo..mahalnya..so kami ambik je yang longtail boat tapi dia kena cari boatman dulu yang sanggup for tomorrow trip..yang ni dia bagi 6,000 bath dengan boat man yang hensem katanya..ok deal..
#Rent boat - 5,000 bath for 1 boat after nego

Ao Nang street..!!

Can't wait for tomorrow..!!

No comments:

Post a Comment