Sunday 4 January 2015

Krabi : Day 3 - Koh Phi Phi Island

Hi..

Aktiviti yang mencabar menunggu kami pada hari ke 3..

After breakfast, pukul 9am..tuk-tuk dah menjemput kami untuk ke jetty..Ahnu & her mom naik bas..Nini & Kak Sai sewa kereta ke Phuket..aku dah pesan Nini belikan t-shirt Hard Rock Cafe Phuket 2 helai..heehoo..!!

Kami berlima diturunkan dekat jetty tak jauh dari hotel kami..dalam 8 minit naik tuk-tuk..ramai orang pindah barang dari longtail boat..hanya kami berlima je tourist tersesat kat situ..cam pelik je..

Longtail boat & boatman kami dah sampai..Aikk, sorang je boatman kami, semalam kat hopping island siap ada 3 orang lagi..Omi (travel agent) kata boatman kami hensem..tapi...macam garang..pastu kat muka dia ada parut torehan pisau gitu...hahhaaa..otak dah pikir negatif dah...aiyoo

Ok..whatever..yang penting Koh Phi Phi..kami datang..wohooo!!

Sepanjang perjalanan kami diam je..masing-masing dah start takut..patutlah travel agent tak bagi naik longtail boat..bahaya..bendera sebagai penanda laut..dari kaler kuning..pastu oren..merah...then hitam..hitam menandakan laut dalam..

Bayangkan angin kuat..boat kami melawan arus..melompat-lompat kami dalam boat..Menaga dah terbaring..Vanita dah terduduk menutup muka..sambil cakap..i'm scare..i'm scare..we risk our life..Rajes, Diana & aku pura-pura relax..padahal dalam hati Allah sahaja yang tahu betapa takutnya kami..aku peluk erat beg galas aku..at least kalau boat ni karam..dalam beg ni ada bekalan makanan sikit..dalam kepala otak asyik duk pikir..macamana kalau ada ikan jerung..mati la akuuu kena ngap nanti..Aishhh...!!

Dalam perjalanan tu ada la jugak nampak speedboat tapi beberapa saat dah hilang..betapa lajunya mereka..

Ni gambar yang aku sempat zoom & snap bila speedboat lalu..hahaha!!

Sepanjang hidup aku..inilah kali pertama aku rasa takut begini..separuh nyawa dibuatnya..gerkkk..

National Park

Sebelum sampai ke Phi Phi island..kami singgah berhenti kat Taman Laut Negara..wohooo..release sekejap sakit otak menahan perasaan takut selepas mengharungi perjalanan yang sangat mencabar..!!
#Entry pass National Park - 200 bath

As usual..hanya Diana & aku je yang excited mandi..!!

Then we all continue moved to Maya Bay..tempat ni lah orang duk kata cantik..cantik..our boatman ajak berhenti snokeling dekat Maya Bay sekejap...

Maya Bay

Waaaaahh...cantiknya...terpegun jap tengok Maya Bay..dengan crystal water..nampak terus ikan yang berwarna-warni..terumbu karang yang cantik..memang lawaaa giler..tetiba perasaan excited kembali muncul setelah menempuhi perjalanan selama 2 jam yang hampir meragut nyawa kami..hewhew

Maya Bay..!!

Menaga still tak bermaya lesu..lastnya..hanya Diana & aku je yang snokeling..kat sini ada la few speedboat and sekumpulan scuba diver..lega bila tengok manusia lain ada..hahahaa..

Only us..!!

Banyakkan ikan..!! friendly ikan2 kat Maya Bay ni^^
Hahahaa..kesian giler kat Menaga..padahal dialah paling excited untuk ke trip ni.. =)
Koya sekejap..gedikkss
Aku..Diana & our boatman..^^

Ok..dah puas bersnokeling and bergembira lalalaaa kat Maya Bay..kami bergerak ke Phi Phi Island..ohhho..dalam perjalanan ke pulau tu..ingatkan perkara menakutkan dah tak de dah tapi..perkara paling menakutkan dan genting berlaku..gila..gila wehh..ombak-ombak besar datang..boat kami berhempas-hempas..aku rasa..aku dah pegang kuat papan tempat duduk..tapi badan aku still melompat tinggi..boleh rasa kipas boat yang dalam air tu dah keluar dari air laut tu..sebab terasa sangat kipas tu mengipas angin..bayangkan betapa tingginya kami melambung..waaaaa..serammmm..lengan aku terluka masa aku tengah melambung tu..

Memang Omi travel agent tu dah cakap that cannot go to Phi Phi Island with longtail boat, coz it is too dangerous..but we took the risk, haha...konon nak bajet la kan? amikk kauuu!!

Phi Phi Island

Bila dah sampai kat pulau tu..lega sebab masih selamat..boatman cool je mukanya..kalau dia pun buat gabra+kalut..habis lah kami..tapi bila tengok dia kesian pulak..mesti hidup dia susah..

Dah sampai dah..kat Phi Phi Island..
We take our lunch kat Jasmin Restaurant..then round kawasan pantai..kami siap dapat party invitation malam tu dari foreigner kat sini..katanya ada party besar-besaran..hmmm..not interested..
#Thai fried rice with shrimp - 150 bath

Jasmin Restaurant..

Our boatman ajak kami balik sebelum pukul 5pm..takut ombak makin besar nanti..hmmm..takutnya nak naik boat tu balik then nak menempuhi perjalanan 2 jam tu lagi..tapi apakan daya..we had no choice..tak kan nak stay kat situ pulak..

Menenangkan diri sebelum bergerak pulang..

Perjalanan balik berjalan lancar..kami semua diam kepenatan menahan perasaan takut dalam diri masing-masing..huahaha...

Kami berjaya sampai ke jetty tempat kami naik tadi dengan selamatnya..Alhamdulillah..yay..!!

Aku bagi tips kat boatman kami..aku bagi 20 bath..tapi rasa menyesal sangat sebab bagi sikit kat dia..dah lah baik giler budaknya..aishhh..

Boatman call someone suruh jemput kami kat jetty tapi tak de orang boleh datang ambik..so dia suruh kami naik boat balik dengan bahasa isyaratnya..apa daa..tadi bukan main lagi kami duk melambai bye bye kat dia..aiyoo..kena naik boat balik..

Boatman nak drop kami kat tepi pantai...dekat sikit dengan Ao Nang street..so kami boleh jalan kaki je ke hotel..

Ingatkan kami dah selamat..happy lah ni..tapi rupanya bala tengah tunggu kami..masa boat berhenti dekat tepi pantai tu..air laut tengah pasang..ombak besar datang..banyak air masuk ke dalam boat..kali pertamanya aku nampak boatman kami takut..cepat-cepat dia angkat sauh then suruh kami turun cepat..semua takut nak turun tapi aku beranikan diri aku terjun jugak sebelum ombak besar datang lagi..

Waaa..air dah separah dada aku dah..aku cepat-cepat lari ke darat..kalu lambat nanti ombak gulung aku tarik ke dalam laut..ok dah selamat..lepas tu Diana pulak terjun..lagi 3 orang takut..sambil berpegangan tangan mereka terjun sama-sama..nasib baik kami semua selamat..hanya selipar Menaga sahaja yang dihanyutkan ombak..

Kat tepi pantai..ramai orang menyaksikan kejadian tu..yelah aksi bahaya kan..aigooo..memalukan betul..sambil jalan balik ke hotel kami duk bercerita keberanian kami tadi..hahahha..pastu singgah jupe Omi jap..Omi ni pondan yang comel lagi bijak berkata-kata..sempat kami piat telinga dia sebab bahayakan nyawa kami..hahahaa..padahal kami yang tak dengar nasihat..dia dah warning kata bahaya naik longtail boat..tapi degil kan..

Ohhh..lupa nak bagitahu..our boatman named Harun..very nice person..!! Soo..don't judge books by its cover..hehehee..yang lawaknya sepanjang trip tu..kami berkomunikasi bahasa isyarat dengan Harun..hee~
Anyway tq Harun sebab berjaya membawa kami pulang dengan selamat..!!

Our boatman...Harun the great boatman..!!

Aktiviti malam nya pulak..aku dengan Diana sewa moto skuter kaler pink gitu..nak sewa kena tinggalkan paspot..tapi kami tak bawak paspot, Diana bagi IC dia..pastu round habis satu area Krabi..kami shopping untuk malam terakhir ni kat Ao Nang street..best wooo round dengan skuter..!!
#Rent skuter - 150 bath for 24 hours

Ni lah si Omi tu..^^

Esok dah nak balik dah...tak puas lagi bercanda ria di Krabi..^^