Monday 5 January 2015

Pengalaman : Tempoh Menyusukan Adam



Hi..^_^

Aku saje nak share pengalaman menyusu aku sebab aku ada masalah nak menyusukan si Adam ni..ingatkan menyusu baby senang..just suakan mulut dia kat breast kita then ok..tapi aku salah..!!

Aku pulak tak mengikuti mana-mana class prenatal..just belajar dari buku pregnancy je sebab ingat mudah je kan..hmm..aku silap..sepatutnya aku tak boleh pandang remeh..ianya tersangatlah penting..

Hospital ada buat class ajar cara penyusuan dan menjaga buah dada yang betul..tapi nurse yang sepatutnya explain kat aku bercerita pasal ubatan yang perlu aku makan selepas bersalin..then dia suruh aku sign je..aku pun satu..laju je sign..bukan nak baca dulu apa yang ditulisnya..kan dah rugi tak dapat info yang berguna..!!

Adam asyik menangis tak puas menyusu..breast aku bengkak..puting luka..aku jadi takut nak susukan Adam..semestinya sakit kalau puting dah luka..orang sekeliling kesian kat Adam..ingatkan tak cukup susu..susu badan mama dia kurang..lastnya Adam di bagi minum susu formula je..ni semua terjadi sebab aku tak tahu cara menyusukan bayi yang betul..nyesal gak before tu tak study betul-betul..

Frust sangat sebab tak dapat bagi Adam fully breastfeeding..



Sorry ye anak Mama..T_T

Mula-mula aku susukan Adam cara cradle hold..sampai tertidur..bahaya gak..dibuatnya Adam terlepas..mak aku tak bagi aku menyusu sambil baring..takut kita tertidur then tertindih baby tanpa sedar..tukang urut aku pun tak bagi jugak..katanya tak elok..nanti telinga anak kita berair..
Antara posisi ketika menyusu;



Ibu mana tak nak susukan bayi dia secara exclusive..at least sampai 6 bulan..hmmm..niat dah ada tapi ilmu aku kurang..akhirnya Adam minum susu formula jugak..dah lah Adam kena sakit kuning..


Adam minum susu ni..^^

Semasa dalam pantang tu lah..aku study cara breastfeeding yang  betul..aku start tengok gugel and you tube..pastu aku praktikkan kat Adam..lama-lama aku pun semakin yakin..tapi baby boy ni kuat betul menyusunya...asyik bergayut je dia..orang tengok pun rimas..gerkkk..penat wooo...dah r tengah tak berapa nak sihat lagi kan..aiyoo..tapi kita cuba dulu..kita boleh..!!

Asyik terpikir gak..masa ni..macamana nak tahu bayi kita dah kenyang ke belum..susu badan kita ni cukup tak untuk dia..bila tanya mak..dia cakap kalau bayi tu kenyang..dia akan stop sendiri..hmmm..tapi for info kat bawah ni sukatan susu untuk bayi mengikut umur..




Adam kena sakit kuning genap 2 minggu..dalam tempoh tu 7x Adam kena cucuk ambik darah..dari total serum billirubin (TSB) 7.9/135.09 sampai la turun ke 4.9/83.79..kesian tengok Adam..doktor pesan kat aku..bagi susu badan kat Adam..hanya susu ibu yang berkesan..aku ni bergayut la dengan Adam..tapi result nya jadi makin tinggi bacaan kuning dia...aigooo..pening-pening..




Nurse yang melawat aku kat rumah tak bagi kami jemur Adam kat cahaya matahari..katanya cahaya matahari dulu tak macam sekarang..so dia tak galakkan..kalau nak letak jugak..letak bawah dari pukul 930am..

Baby Adam cool je walaupun kena cucuk banyak kali..good boy!



Mak aku bagi je susu formula kat Adam biar dia berak banyak..kasi kuning tu keluar..mak mertua pun beli herba cina kasi Adam mandi..hehehe..akhirnya bacaan kuning Adam turun..hoorayy!!! 

Orang tua cakap tahi Adam cantik dah..tak cirit..lagi banyak berak..lagi kurang kuning dia..^^

Tq mak dengan mak mertua yang banyak membantu..!! Terharu..^^

No comments:

Post a Comment